Socijalni rad u osnovnim školama
Djelatnost školskog socijalnog rada se pokazuje osobito potrebnom u pružanju psihosocijalne pomoći djeci koja su marginalizirana kako ekonomski tako i : socijalno, politički, ili osobno. Cilj mu je unaprijediti obrazovno te psihosocijalno okruženje među učiteljima, učenicima i njihovim roditeljima / starateljima. Hipotetički stav o strukturi problema je taj što je stručni tim u školama sve više sastavljen od psihologa i socijalnog pedagoga, dok je socijalni radnik isključen s popisa stručnjaka u radu stručnog tima škole.
Socijalni radnici nastoje stvoriti uvjete života koji poboljšavaju dobrobit ljudi i njihov način života te usmjeriti osobu na ciljeve koji bi trebali biti postignuti. Socijalni radnici u svom se radu, također, koriste zanjem, vrijednostima i vještinama kako bi pomogli ljudima u rješavanju socijalnih problema. Suradnja centara za socijalni rad i škola pokazuje da je potreban sustavni pristup u rješavanju pojedinih problema učenika osobito u suradnji s njihovim obiteljima, pri čemu socijalni radnici imaju jednu od važnijih uloga u stručnom timu.
Prisutnost socijalnih radnika u školama ističe se kao bitna stvar zbog ranije prevencije određenog neprihvatljivog ponašanja učenika i raznih drugih situacija koje ukazuju na poteškoće u ponašanju ili razvoju. Tako bi se određeni problemi mogli prevenirati u ranijoj dobi, odnosno bila bi manja mogućnost da se pojave u odrasloj dobi učenika. Prisutnost socijalnih radnika u školama rezultirala bi učinkovitijom procjenom socijalnih rizika učenika.
Također, školski socijalni radnici kreirali bi programe, radionice, aktivnosti podrške i prevencije socijalnih rizika za učenike. Zato je struka socijalnog rada važan partner u području odgoja i obrazovanja; kao i njihova vrijednost bila bi prepoznata, cijenjena te i učinkovita.
Svrhovitost socijalnog rada identificira se na tri različita područja :
Prvo područje odnosi se na pomoć pojedincu da riješi ili umanji problem koji nastaje uslijed neslaganja s okolinom. Drugo područje odnosi se na otkrivanje i prevenciju potencijalnih problema između pojedinca i okoline. Treće područje uključuje jačanje potencijala, odnosno jakih strana pojedinca za rješavanje poteškoća s kojima se suočava.
Prisutnost socijalnih radnika u školama ističe se kao bitna stvar zbog ranije prevencije određenog neprihvatljivog ponašanja učenika i raznih drugih situacija koje ukazuju na poteškoće u ponašanju ili razvoju. Tako bi se određeni problemi mogli prevenirati u ranijoj dobi, odnosno bila bi manja mogućnost da se pojave u odrasloj dobi učenika. Prisutnost socijalnih radnika u školama rezultirala bi učinkovitijom procjenom socijalnih rizika učenika.
Također, školski socijalni radnici kreirali bi programe, radionice, aktivnosti podrške i prevencije socijalnih rizika za učenike. Zato je struka socijalnog rada važan partner u području odgoja i obrazovanja; kao i njihova vrijednost bila bi prepoznata, cijenjena te i učinkovita.
Preteče socijalnog rada u školi javljaju se u Engleskoj krajem 19. vijeka u vidu rada službenika za nadzor ili socijalnog radnika. Poslije se javlja u Kanadi, 1870. godine te posebna pažnja se posvećuje odnosu škole i porodice. Imamo primjer gdje se školske 1906 / 1907. godine, socijalni rad u školi počeo da se ostvaruje u mjestima : Njujorku, Bostonu, Hartfordu, te Čikagu. U ovim gradovima Savremenih Američkih država, socijalni radnici nisu bili zaposleni u školama nego su ih finansirale agencije a neke je ipak građansko udruženje.
Možemo postaviti tabelu vrijednosti socijalnog rada te primjene u socijalnom radu u školama.
Osnivanjem Nacionalnog udruženja socijalnih radnika NASW, 1955. godine, koje predstavlja različita područja prakse socijalnih radnika, spojena u jednu organizaciju, socijalni rad u školi dobio je na značaju i dobio je legtimaciju posebnog područja socijalnog rada. Tada je časopis „The Bulletin“ američkog Udruženja „učitelja u gostima" spojen sa novim časopisom „Social Work ", namenjenim profesiji socijalnog rada uopšte. Posledica toga bilo je smanjivanje broja radova sa tematikom školskog socijalnog rada.
Socijalni rad u školama u svetu nastao je početkom prošlog veka, a danas je poznat, razvijen i zakonski uređen u mnogim zemljama. To je specijalizovana delatnost usmerena na: Pomaganje učenicima u postizanju zadovoljavajućih školskih uspeha, u savladavanju različitih vrsta ugroženosti i rizika. Uključivanje svih aktivnosti koje su usmjerene ka rješavanju konflikata i neslaganja između učenika, roditelja i nastavnika u školi. Koordinaciju i usmjeravanje rada škole, porodice, lokalne zajednice radi postizanja školskog uspjeha djeteta. Područja primjene socijalnog rada. Saradnja sa javnim i privatnim institucijama. Imamo projekt Fakulteta političkih nauka 1980 -ih godina u Srbiji. 1980-ih godina sproveden je jedan projekat Fakulteta političkih nauka u Beogradu koji je imao za cilj uvođenje profesionalnog socijalnog rada u škole. Iako je projekat pokazao dobre rezultate, to nije proizvelo značajnije efekte. U malom broju škola uveden je profesionalni socijalni rad, ali se nije zadržao. Istovremeno, menjala se i zakonska regulativa o tome - od uvođenja socijalnih radnika kao stručnih saradnika u škole, do njihovog izostavljanja.
Zakonom o društvenoj brizi o deci iz 1992. godine uveden je profesionalni socijalni rad u predškolske ustanove. Međutim, kriteriji u pogledu broja vaspitnih grupa koje treba da ima jedna predškolska ustanova da bi zaposlila socijalnog radnika bili su mnogo oštriji nego za pedagoge i psihologe. Otpor predškolskih ustanova na uvođenje socijalnih radnika u njihovu delatnost bio je veoma izražen. Ipak, tokom nekoliko narednih godina u predškolskim ustanovama u Srbiji zaposleno je preko 40 socijalnih radnika. Socijalni radnici u svom se radu, također, koriste znanjem, vrijednostima i vještinama kako bi pomogli ljudima u rješavanju socijalnih problema.
Primjedbe
Objavi komentar