Socijalni rad u osnovnim školama





Djelatnost školskog socijalnog rada se pokazuje osobito potrebnom u pružanju psihosocijalne pomoći djeci koja su marginalizirana kako ekonomski tako i : socijalno, politički, ili osobno. Cilj mu je unaprijediti obrazovno te psihosocijalno okruženje među učiteljima, učenicima i njihovim roditeljima / starateljima. Hipotetički stav o strukturi problema je taj što je stručni tim u školama sve više sastavljen od psihologa i socijalnog pedagoga, dok je socijalni radnik isključen s popisa stručnjaka u radu stručnog tima škole.

Svrhovitost socijalnog rada identificira se na tri različita područja :


Prvo područje odnosi se na pomoć pojedincu da riješi ili umanji problem koji nastaje uslijed neslaganja s okolinom. Drugo područje odnosi se na otkrivanje i prevenciju potencijalnih problema između pojedinca i okoline. Treće područje uključuje jačanje potencijala, odnosno jakih strana pojedinca za rješavanje poteškoća s kojima se suočava.




Socijalni radnici nastoje stvoriti uvjete života koji poboljšavaju dobrobit ljudi i njihov način života te usmjeriti osobu na ciljeve koji bi trebali biti postignuti. Socijalni radnici u svom se radu, također, koriste zanjem, vrijednostima i vještinama kako bi pomogli ljudima u rješavanju socijalnih problema. Suradnja centara za socijalni rad i škola pokazuje da je potreban sustavni pristup u rješavanju pojedinih problema učenika osobito u suradnji s njihovim obiteljima, pri čemu socijalni radnici imaju jednu od važnijih uloga u stručnom timu.



Prisutnost socijalnih radnika u školama ističe se kao bitna stvar zbog ranije prevencije određenog neprihvatljivog ponašanja učenika i raznih drugih situacija koje ukazuju na poteškoće u ponašanju ili razvoju. Tako bi se određeni problemi mogli prevenirati u ranijoj dobi, odnosno bila bi manja mogućnost da se pojave u odrasloj dobi učenika. Prisutnost socijalnih radnika u školama rezultirala bi učinkovitijom procjenom socijalnih rizika učenika.




Također, školski socijalni radnici kreirali bi programe, radionice, aktivnosti podrške i prevencije socijalnih rizika za učenike. Zato je struka socijalnog rada važan partner u području odgoja i obrazovanja; kao i njihova vrijednost bila bi prepoznata, cijenjena te i učinkovita.




Preteče socijalnog rada u školi javljaju se u Engleskoj krajem 19. vijeka u vidu rada službenika za nadzor ili socijalnog radnika. Poslije se javlja u Kanadi, 1870. godine te posebna pažnja se posvećuje odnosu škole i porodice. Imamo primjer gdje se školske 1906 / 1907. godine, socijalni rad u školi počeo da se ostvaruje u mjestima : Njujorku, Bostonu, Hartfordu, te Čikagu. U ovim gradovima Savremenih Američkih država, socijalni radnici nisu bili zaposleni u školama nego su ih finansirale agencije a neke je ipak građansko udruženje.




Možemo postaviti tabelu vrijednosti socijalnog rada te primjene u socijalnom radu u školama.


Tabela vrijednosti socijalnog rada

Primjena u socijalnom radu u školama

1 .Prepoznavanje vrijednosti

dostojanstva svakog živog bića.

1.Svaki učenik je vrijedan kao

 pojedinac bez obzira na bilo

 koju pojedinačnu karakteristiku.

2. Pravo na samoodređenje ili samoostvarenje

2. Svakom učeniku treba dozvoliti 

da učestvuje u procesu učenja.

3. Poštovanje individualnih potencijala

 i podrška individualnim težnjama 

da se oni ostvare.

3. Individualne razlike, uključujući razlike u ocjenama, trebaju da budu prepoznate, intervencije treba da budu namijenjene 

podršci učeničkih obrazovnih ciljeva.

4. Pravo svakog pojedinca da bude različit od svih drugih i poštovanje ovih razlika.

4. Svako dijete, bez obzira na rasu ili socijalno-ekonomske karakteristike,

 ima pravo na jednak tretman u školi.





Osnivanjem Nacionalnog udruženja socijalnih radnika NASW, 1955. godine, koje predstavlja različita područja prakse socijalnih radnika, spojena u jednu organizaciju, socijalni rad u školi dobio je na značaju i dobio je legtimaciju posebnog područja socijalnog rada. Tada je časopis „The Bulletin“ američkog Udruženja „učitelja u gostima" spojen sa novim časopisom „Social Work ", namenjenim profesiji socijalnog rada uopšte. Posledica toga bilo je smanjivanje broja radova sa tematikom školskog socijalnog rada.



Socijalni rad u školama u svetu nastao je početkom prošlog veka, a danas je poznat, razvijen i zakonski uređen u mnogim zemljama. To je specijalizovana delatnost usmerena na: Pomaganje učenicima u postizanju zadovoljavajućih školskih uspeha, u savladavanju različitih vrsta ugroženosti i rizika. Uključivanje svih aktivnosti koje su usmjerene ka rješavanju konflikata i neslaganja između učenika, roditelja i nastavnika u školi. Koordinaciju i usmjeravanje rada škole, porodice, lokalne zajednice radi postizanja školskog uspjeha djeteta. Područja primjene socijalnog rada. Saradnja sa javnim i privatnim institucijama. Imamo projekt Fakulteta političkih nauka 1980 -ih godina u Srbiji. 1980-ih godina sproveden je jedan projekat Fakulteta političkih nauka u Beogradu koji je imao za cilj uvođenje profesionalnog socijalnog rada u škole. Iako je projekat pokazao dobre rezultate, to nije proizvelo značajnije efekte. U malom broju škola uveden je profesionalni socijalni rad, ali se nije zadržao. Istovremeno, menjala se i zakonska regulativa o tome - od uvođenja socijalnih radnika kao stručnih saradnika u škole, do njihovog izostavljanja.




Zakonom o društvenoj brizi o deci iz 1992. godine uveden je profesionalni socijalni rad u predškolske ustanove. Međutim, kriteriji u pogledu broja vaspitnih grupa koje treba da ima jedna predškolska ustanova da bi zaposlila socijalnog radnika bili su mnogo oštriji nego za pedagoge i psihologe. Otpor predškolskih ustanova na uvođenje socijalnih radnika u njihovu delatnost bio je veoma izražen. Ipak, tokom nekoliko narednih godina u predškolskim ustanovama u Srbiji zaposleno je preko 40 socijalnih radnika. Socijalni radnici u svom se radu, također, koriste znanjem, vrijednostima i vještinama kako bi pomogli ljudima u rješavanju socijalnih problema.

Primjedbe